یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
×

۲ راه برای اینکه بالاخره عشق یک طرفه را رها کنید

خبرآنلاین: عشق یک طرفه و نافرجام دیرزمانی است که رمانتیک و زیبا است، اما در عمل، جایگزینی برای عشق سالم و متقابل نیست. یکی از تلخ‌ترین و  ناخوشایند راه‌ها برای تجربه عشق زمانی است که یک طرفه باشد. افرادی که خود را در عشق نافرجام می‌بینند، ممکن است در خلاص شدن از شر احساسات آزارنده دچار مشکل شوند.

عشق یک طرفه و نافرجام دیرزمانی است که رمانتیک و زیبا است، اما در عمل، جایگزینی برای عشق سالم و متقابل نیست. یکی از تلخ‌ترین و ناخوشایند راه‌ها برای تجربه عشق زمانی است که یک طرفه باشد. افرادی که خود را در عشق نافرجام می‌بینند، ممکن است در خلاص شدن از شر احساسات آزارنده دچار مشکل شوند و جملاتی از این قبیل را با خود بگویند:

«هر چه بیشتر سعی می‌کنم به او فکر نکنم، بیشتر این کار را انجام می‌دهم. نمی‌دانم چه زمانی تمام خواهد شد. من نمی‌خواهم ارتباط با او را قطع کنم، اما نزدیک بودن به او هیچ لطفی به من نمی‌کند. چگونه با این دو راهی کنار بیایم؟ ما ماه‌ها پیش از هم جدا شده‌ایم، چرا من مدام به بازگشت با او فکر می‌کنم؟ چگونه می‌توانم از او بگذرم؟»

قطع رابطه با کسی که هنوز هم دوست دارید با او باشید می‌تواند بسیار سخت باشد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ سه نوع عشق نافرجام را مشخص کرده است (احتمالا اکثر ما حداقل یکی از آنها را تجربه کرده باشیم):

اگر در حال حاضر با احساس عشق نافرجام دست و پنجه فرم می‌کنید، در اینجا دو کار وجود دارد که می‌توانید انجام دهید تا احساسات خود را به مکانی سالم‌تر هدایت کنید.

  1. بدانید که احساسات شما کاملا غیرقابل کنترل نیستند و تنظیم عشق امری ممکن است.

تمایل به خارج شدن از یک سناریوی عشق نافرجام ممکن است غیرممکن و خارج از کنترل شما باشد. با این حال، تحقیقات منتشر شده نشان می‌دهد که می‌توانیم با استفاده از تکنیک‌های شناختی و رفتاری خاص، احساسات خود را کنترل کنیم. این مطالعه به این عمل به عنوان « تنظیم عشق» اشاره می‌کند، یعنی استفاده از راهبردهای شناختی رفتاری برای تغییر شدت احساسات فعلی شما از عشق رمانتیک. در حالی که این مطالعه راهبرد‍‌هایی را برای تنظیم بالا و پایین عشق بیان می‌کند، در مورد عشق نافرجام، افراد می‌توانند از دانستن بیشتر در مورد تکنیک‌های تنظیم کننده زیر استفاده کنند.

ارزیابی مجدد شناختی: این راهبرد شامل چارچوب‌بندی مجدد موقعیتی است که در آن قرار دارید تا احساس خود را تغییر دهید. می‌توانید روی جنبه‌های منفی معشوق خود تمرکز کنید یا به این فکر کنید که زمان چگونه درد را التبام می‌بخشد.

پرت کردن حواس: حواس‌پرتی صرفا شامل تحریک خود با موارد غیر مرتبط با هدف تثبیت شما می‌شود تا تمرکز را از موقعیت فعلی و وضعیت عاطفی خود دور کنید. تماشای تلوزیون، گوش دادن به موسیقی، تمرکز بر مدرسه و دانشگاه یا محل کار یا ورزش کردن همگی به عنوان تکنیک‌های حواس‌پرتی واجد شرایط هستند.

حمایت اجتماعی: صحبت کردن با دوستان نزدیک یا خانواده می‌تواند با شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید و دیدگاهی نسبت به احساسات پیچیده عاشقانه خود پیدا کنید.

انتخاب موقعیت: این راهبرد شامل اجتناب از نشانه‌ها و محرک‌هایی است ( مانند عکس‌ها، مکالمات، مکان‌ها و ...) که به شما علاقه‌مندی عشق نافرجام را یادآوری می‌کند. این کمک می‌تواند تا اطمینان حاصل شود که احساسات زیربنایی شما بی‌جهت آشکار نمی‌شوند.

  1. به خود یادآوری کنید که اشتیاق به یک عشق قدیمی جایگزینی ضعیف برای عشق به وصال رسیده است.

ما اغلب می‌بینیم که عشق نافرجام در هنر، رسانه و فرهنگ پاپ رمانتیک و حالت بعضا وفادارانه و مثبتی دارد. اشتیاق در هسته یک رابطه ناتمام یا صرفا خیالی به عنوان مرحله‌ای از سرخوشی تلخ و شیرین به تصویر کشیده می‌شود. اما این روایت چقدر صحت دارد؟ یک مطالعه تعدادی از یافته‌ها را در مورد ماهیت عشق نافرجام نشان داد، مانند:

روابط عشقی نافرجام و یک طرفه از نظر عاطفی کمتر از عشق برابر شور، فداکاری و تعهد دارند

تنها چیزی که مردم در عشق نافرجام و یک طرفه بیشتر احساس می‌کنند آشفتگی است.

عشق نافرجام و یک طرفه همچنین با عزت‌تفس پایین، اعتماد به نفس پایین، اضطراب و افسردگی همراه است.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که چرا نباید به عشق نافرجام به شکل الهام بخش نگاه کرد. اگرچه ممکن است پردازش احساسات پایداری که نسبت به شخصی دارید زمان ببرد، مهم است که بدانید رمانتیک سازی عشق یک طرفه می‌تواتد رنج شما را طولانی کند.

نویسندگان این مطالعه، نتایج خود را اینگونه خلاصه می‌کنند: این نتایج نشان می‌دهد که عشق یک طرفه و نافرجام شبیه سازی خوبی از عشق عاشقانه واقعی نیست، بلکه تقریبی پایین‌تر از ایده‌آل آن است.

در مجموع، عشق یک طرفه می‌تواند تجربه‌ای دردناک و در مواقعی آسیب‌زا باشد. اما مانند هر رویداد دشواری در زندگی‌تان، صبور بودن با خودتان، مراقبت از خود و ارزیابی واقعیت با صداقت می‌تواند به بهبودی شما کمک کند.